Trafikjuristen Logga
Länkar | Översikt | Kontakt
TVISTEMÅLLurad vid motorbyte Påkörd i rondell - försäkringsbolaget vägrade ersätta Upptäckte fel på bilen efter köp - stämde säljaren Bilist påkörd av moped - stämde mopedisten

Bilist påkörd av moped - stämde mopedisten

Min klient, som vi kan kalla Josef, backade ut från en parkeringsplats i Lyckeby i Blekinge. Helt plötsligt kom en ynglingen på moped i hög fart från en kulle i närheten av parkeringen och körde rakt in i sidan på bilen. Mopedisten skjutsade en kamrat, vilket kan ha bidragit till olyckan. Josefs försäkringsbolag ansåg dock att Josef var ensam vållande till olyckan och motiverade sin inställning med att Josef höll på att backa sitt fordon när olyckan inträffade.

Josef var inte nöjd med försäkringsbolagets bedömning utan vände sig till mig för att inom ramen för bilens rättsskyddsförsäkring stämma mopedisten. Efter diverse skriftväxling och en förberedande förhandling i tingsrätten gav sig mopedistens och bilistens gemensamma försäkringsbolag (fordonen var försäkrade i samma bolag) och ville ha en förlikning. Förlikningen innebar bland annat att bilisten fick tillbaka vad han erlagt i självrisker i sin trafikförsäkring respektive vagnskadeförsäkring. Därutöver återställdes bilistens bonus till det den var innan olyckan.

Ingemar Jeanlo
2005-09-14

Ladda ned och läs dokument i ärendet
Innehåll Ladda ned Format