Trafikjuristen Logga
Länkar | Översikt | Kontakt
TVISTEMÅLLurad vid motorbyte Påkörd i rondell - försäkringsbolaget vägrade ersätta Upptäckte fel på bilen efter köp - stämde säljaren Bilist påkörd av moped - stämde mopedisten

Påkörd i rondell - försäkringsbolaget vägrade ersätta

Klienten, som vi kan kalla Erik, närmade sig med sin bil en rondell i Norrköping. Från vänster närmade sig en annan bil samma rondell. Denna bil var dock på så långt avstånd från rondellen att Erik bedömde att han kunde köra in i rondellen utan fara. Den andra bilföraren hade dock så hög fart att Erik bara hann köra genom ca halva rondellen när den andra bilen sladdandes körde in i Eriks bils bakparti.

Eriks försäkringsbolag ansåg av någon anledning att Erik var ensam vållande till olyckan och eftersom Erik inte hade tecknat vagnskadeförsäkring blev han utan ersättning. Erik utnyttjade dock fordonets rättsskyddsförsäkring och stämde motparten med hjälp av mig. Efter en hel del skriftväxling och en förberedande förhandling i tingsrätten såg det ut som om tingsrätten skulle få avgöra målet. Strax innan huvudförhandlingen erhöll jag dock ett förlikningsbud från motpartens ombud och parternas gemensamma försäkringsbolag (de båda bilarna var försäkrade i samma bolag). Budet innebar att klienten fick en betydande del av sina kostnader för skadorna på bilen ersatta, att han fick tillbaka det han erlagt i självrisk när skadorna på motpartens bil ersattes ur hans fordons trafikförsäkring, att han slapp bonusförlust och till och med slapp självriskkostnaden för rättsskyddet.

Från att ha ansetts som ensam vållande blev han således i hög grad kompenserad för skadorna.

Ingemar Jeanlo
2005-09-12

Ladda ned och läs dokument i ärendet
Innehåll Ladda ned Format